Jaspers Market Facebook

5 tips voor je zakelijke Facebook-pagina

In Social Media door Frimatek

Facebook is een ontzettend waardevol platform voor vrijwel ieder bedrijf. In dit korte artikel geven we 5 tips voor het verbeteren van je Facebook-pagina. In Nederland maken maandelijks 10,4 miljoen mensen gebruik van Facebook. Grote kans dat jouw doelgroep daar ook onderdeel van is!

Jasper’s Market is een bekend fictief voorbeeld van een goed georganiseerde Facebook-pagina.

1. Wees Aanwezig

Een veelvoorkomende misvatting is dat Facebook alleen interessant is voor B2C-bedrijven, en dat B2B zich beter kan beperken tot LinkedIn. Dat is verre van waar. In Nederland heeft Facebook 7,5 miljoen dagelijkse gebruikers, tegenover 0,4 miljoen op LinkedIn. Onafhankelijk van je doelgroep is het potentiële bereik bijna altijd dus veel groter.

Facebook is bovendien voor ieder bedrijf van onschatbare waarde voor naamsbekendheid en branding. Een sterke online aanwezigheid is in de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Die aanwezigheid gaat verder dan het hebben van een pagina alleen: probeer met enige regelmaat berichten te plaatsen. De juiste frequentie hangt af van je branche en doelgroep.

Het uitnodigen van vrienden is een gemakkelijke manier om je eerste publiek op te bouwen. Daar vanuit kun je je publiek uitbreiden door bijvoorbeeld klanten op je pagina te wijzen, interessante en relevante inhoud te plaatsen en te adverteren. Meer weten over adverteren op Facebook? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief, want binnenkort publiceren we een korte handleiding!

2. Zorg voor mobielvriendelijkheid

Bijna 90 procent van de Facebook-gebruikers bezoekt Facebook op hun mobiele telefoon. Zorg dus dat je pagina daarvoor geschikt is! Veel bedrijven vergeten bijvoorbeeld om tekst op hun omslagfoto groot genoeg te maken, waardoor deze op mobiele apparaten niet te lezen is. Een omslagfoto zoals op het voorbeeld van Jasper’s Market bovenaan deze pagina is perfect: duidelijk, leesbaar en toch creatief. Voor je profielfoto geldt hetzelfde: voorkom kleine teksten en hou het simpel.

Mobielvriendelijkheid gaat verder dan alleen je afbeeldingen: als je een link naar je website plaatst is het wel zo gemakkelijk als bezoekers daar met hun mobiele apparaat terecht kunnen. Als je website niet goed werkt op mobiele apparaten is dat een erg belangrijk aandachtspunt. Deel geen links naar websites die niet geschikt zijn voor mobiele telefoons.

3. Gebruik Messenger

Facebook Messenger is een sterk groeiend platform met 1 Miljard maandelijkse gebruikers wereldwijd. Facebook beloont pagina’s die actief gebruik maken van Messenger met opvallende badges op de pagina zoals in het voorbeeld hierboven. Om deze optie tot je beschikking te krijgen moet je minimaal 90% van de berichten aan je pagina beantwoorden en wekelijks je pagina bezoeken. Facebook bepaalt in principe automatisch de weergegeven reactietijd, maar eventueel kun je dit in je instellingen zelf aanpassen:

Ook kun je automatische reacties instellen, bijvoorbeeld voor momenten dat je niet direct kunt reageren. Mensen verwachten in toenemende mate dat ze je bedrijf via verschillende kanalen kunnen bereiken, dus het is belangrijk om tijdig op Messenger-berichten te reageren. Door bijvoorbeeld de Facebook Pages Manager app op je mobiele telefoon te installeren kun je sneller en gemakkelijker reageren op bezoekers.

Wil jij meer uit je Facebook-pagina halen?
Frimatek organiseert regelmatig cursussen waarbij je meer kunt leren over social media. Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief of neem contact op voor meer informatie over onze mogelijkheden voor social media optimalisatie.

4. Wees visueel aantrekkelijk

Voor de meeste branches zijn goede foto’s een van de beste investeringen voor zowel je website als social media. Veel Facebook-gebruikers scrollen snel over hun tijdlijn heen, en met een saaie lap tekst zul je hun aandacht hoogstwaarschijnlijk niet trekken. Probeer daarom zo veel mogelijk berichten te verrijken met een goede afbeelding. Als je geen geschikte afbeeldingen hebt, kun je deze ook uit een (gratis) bibliotheek van stockafbeeldingen zoals Pexels of StockSnap.io halen. Probeer in dat geval wel waardevol en creatief te blijven; saaie en veelgebruikte stockfoto’s schrikken eerder af dan dat ze iets toevoegen.

Als je bedrijf iets heeft om te laten zien, kan het ook interessant zijn om je aanwezigheid uit te breiden naar Instagram. Sinds kort is het mogelijk om op Instagram een bedrijfsprofiel aan te maken, gekoppeld aan je Facebook-pagina. Hoewel de doelgroep op Instagram wellicht wat beperkter is, is het platform een mooie manier om je bedrijf te presenteren en je merk en naamsbekendheid te versterken.

5. Benut de mogelijkheden

Facebook-pagina’s hebben allerlei functies die vaak niet benut worden. In het voorbeeld hierboven is bijvoorbeeld een call-to-action knop opgenomen. Die knop kan bezoekers bijvoorbeeld naar je website leiden, of een Messenger-gesprek starten. Het instellen kost nog geen 30 seconden. Bovendien kun je in je statistieken precies zien hoe vaak er op de knop wordt geklikt. Op mobiele apparaten valt de call-to-action knop daarnaast nog veel meer op dan op computers.

Om het maximale uit je pagina te halen, is het aan te raden om een keer de tijd te nemen om alle instellingen en statistieken door te lopen. Op die manier blijven er geen mogelijkheden onbenut, en kan je de waarde van je Facebook-pagina voor zowel jou als je bezoekers vergroten.

Gratis persoonlijke tip voor je Facebook-pagina?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief, vermeld een link naar je Facebook-pagina en wij nemen contact op met een gratis gepersonaliseerde tip waarmee jij meer uit jouw pagina kunt halen!

Deel dit artikel

Bronnen cijfers: PEW Research Center, Facebook Newsroom, Facebook IQ, Newcom Research & Consultancy.

Over Ons
Frimatek Logo

Frimatek specialiseert zich in webdesign, SEO, online marketing, social media & online strategieën. Meer Info »

Laatste Berichten
Blijf op de hoogte

Ontvang een e-mail als er nieuwe artikelen worden gepubliceerd. Onze artikelen gaan over onder andere WordPress, SEO, en online marketing.

Not an Email Forms valid form.
Zoeken