Frimatek WordPress SEO Checklist

WordPress SEO Checklist 2017

In SEO, WordPress door Frimatek

Checklist voor ijzersterke WordPress SEO

Voor sterke SEO is WordPress zonder twijfel een van de beste platformen. Maar het is niet onbelangrijk om goede aandacht aan de SEO van je WordPress website te besteden, om te zorgen voor een optimale online vindbaarheid. In dit artikel geven we een overzicht van de belangrijkste onderdelen die de ranking van je website positief kunnen beïnvloeden.

Deze checklist is in Maart 2017 bijgewerkt!

1. Plug-Ins

Er zijn talloze plug-ins beschikbaar die het verzorgen van je WordPress SEO gemakkelijker maken. Er zijn twee erg goede plug-ins die wij aanbevelen: De WordPress SEO plug-in van het Nederlandse bedrijf Yoast B.V. en goed alternatief SEO Ultimate. Beide plug-ins hebben hun eigen voordelen, en het is verstandig om goed te bekijken welke van deze twee plug-ins het beste aansluit bij je doelen en vereisten. De meeste onderdelen van deze checklist zijn van toepassing op beide plug-ins.

2. Standaardinstellingen & Links

Voordat je gelijk met de geïnstalleerde plug-ins aan de slag gaat is het erg belangrijk om ook de standaardinstellingen van WordPress na te lopen. Veel instellingen zijn namelijk niet direct optimaal voor je positie in zoekmachines.

URL’s
WordPress kiest er standaard voor om je zogenaamde permalinks de ‘?p=<postid>’ structuur toe te wijzen. Maar omdat zoekmachines ook de URL van je pagina lezen is het veel effectiever om dit te veranderen in ‘/post-name/’, of ‘/category/post-name/’. 

WordPress SEO Permalink Structuur

Als je voor de ‘/post-name/’ structuur gaat, selecteer je simpelweg die optie. Wil je echter voor ‘/category/post-name/’ gaan, voer dan ‘/%category%/%postname%/’ in bij de aangepaste permalink structuur.

Vergeet ook niet om stopwoorden zoals “de”, “het” en “en” uit je permalinks te verwijderen. Dit zorgt niet alleen voor onnodig lange URL’s, maar de woorden hebben ook voor zoekmachines weinig waarde. Het is overigens niet aan te bevelen dit aan te passen nadat een post al openbaar is.

SSL
SSL, oftewel Secure Socket Layer, is een laag encryptie over standaard http-verkeer. Na het aanschaffen van een SSL certificaat is je website bereikbaar vanaf een https-link, zoals https://frimatek.nl. Zoekmachines nemen de aanwezigheid van een SSL-certificaat in toenemende mate mee in hun rangschikking, dus de investering (soms minder dan een tientje) kan zeker de moeite waard zijn. Daarnaast maakt het een professionele indruk. Controleer overigens voordat je SSL op je bestaande site installeert of alles juist is ingesteld en hoe je een soepele overgang kunt garanderen.

3. Pagina-Inhoud

De inhoud van je pagina’s en posts is natuurlijk waar het echt om draait. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat deze pagina’s optimaal zijn ingedeeld voor zowel je gebruikers als voor zoekmachines. 

Headings
In HTML worden verschillende heading-niveau’s onderscheden. Voor zoekmachines is het van groot belang om nooit meer dan 1 <h1> tag in je pagina te gebruiken. Veel WordPress thema’s maken de paginatitel automatisch een <h1>. Je hoeft er dan alleen maar voor te zorgen dat je niet meer dan één <h1> in je pagina hebt staan. Probeer waar mogelijk ook je focus keywords in de <h1> tag te verwerken. Daarnaast moet je de naam van je website of blog buiten je homepagina nooit in een <h1> tag verwerken, maar ten hoogste in een <h3>.  Probeer er altijd voor te zorgen dat je pagina’s een duidelijke indeling hebben met de juiste headingtags. Dat maakt je website ook voor zoekmachines een stuk beter te begrijpen.

Optimaliseer Afbeeldingen

De snelheid van je website speelt ook een rol in je ranking in zoekmachines. Het is dus niet verstandig om afbeeldingen van 5000×5000 pixels met een bestandsgrootte van 10MB in je pagina’s te hebben. In plaats daarvan is het belangrijk om je afbeeldingen te optimaliseren:

  1. Zorg dat je afbeeldingen niet onnodig groot zijn. Is je afbeelding bijvoorbeeld 3000×3000 pixels? Verklein deze dan met een programma als Photoshop of in de ingebouwde WordPress media editor.
  2. Gebruik een plug-in om je afbeeldingen verder te optimaliseren. Je kunt kiezen voor lossless (geen kwaliteitsverlies) of lossy (klein kwaliteitsverlies) compression. Wij bevelen voor beiden de plug-in Shortpixel Image Optimizer aan.
  3. Als je je afbeeldingen met 1 plug-in hebt geoptimaliseerd, kan het zeker geen kwaad om een tweede plug-in nog een extra poging te laten doen. WP-Smush is een ideale oplossing voor lossless compression van afbeeldingen kleiner dan 1MB.

Tip: Gebruik een tool zoals de Pingdom Speed test om te zien welke afbeeldingen en bestanden de meeste ruimte in beslag nemen.

Breadcrumbs
Als het de lay-out van je pagina’s of posts niet verpest is het verstandig om breadcrumbs in te schakelen voor je pagina’s. Breadcrumbs zijn links bovenaan je pagina die er zo uit kunnen zien: “Home > Blog > SEO Checklist”. Breadcrumbs maken het voor zoekmachines gemakkelijk om de structuur van je website te bepalen en kunnen daarnaast het navigeren voor gebruikers gemakkelijker maken.

Sidebars
WordPress geeft je pagina’s vaak automatisch een sidebar. Maar heb je die eigenlijk wel nodig? Op je blog of op bepaalde pagina’s kan het nuttig zijn, maar te veel afleiding en irrelevante links maken je website voor zowel gebruikers als zoekmachines minder aantrekkelijk. Probeer per widget de relevantie voor de pagina’s waarop de sidebar wordt weergegeven te bepalen. Er zijn plug-ins die je de mogelijkheid bieden om meerdere sidebars te maken. Op die manier kun je een betere aansluiting met je content creëren. En als een sidebar niet nodig is, schakel hem dan gewoon uit.

Gerelateerde Inhoud
Als je een blog hebt op je website kan het verstandig zijn om een plug-in te gebruiken die automatisch gerelateerde berichten laat zien. Dat maakt de navigatie voor zoekmachines een stuk gemakkelijker en kan daarnaast je bezoekers naar interessante content brengen.

Dubbele Inhoud
WordPress maakt standaard allerlei archieven van je berichten en pagina’s op basis van de categorie, tags, auteur en datum. Daardoor is je inhoud via allerlei manieren te bereiken. Dat brengt enkele voordelen met zich mee, maar kan ook je SEO verslechteren. Als iemand bijvoorbeeld een link deelt naar een andere versie dan de post of pagina zelf zijn die links een stuk minder waard. Het is daarom aan te raden om in SEO Ultimate of Yoast SEO alle onnodige archieven uit te schakelen. Voor archieven die je niet uit wilt schakelen maar waarvan je wel wilt voorkomen dat het je SEO benadeelt, schakel je “noindex, follow” in. Als je website een zoekfunctie heeft moet je ook altijd hetzelfde doen voor de archieven van zoekresultaten.

Snelheid
Zoals eerder al benadrukt speelt de snelheid van je WordPress website een belangrijke rol in je SEO. Maar met het optimaliseren van afbeeldingen ben je er helaas nog niet. Ook de snelheid van de server waarop je website is gehost speelt een belangrijke rol. Als je op zoek gaat naar een hostingprovider is het soms dus beter om iets meer te betalen en te kiezen voor kwaliteit in plaats van een lage prijs.

Verder is het belangrijk om ook de template-bestanden van je website te optimaliseren. Probeer zo veel mogelijk CSS en Javascript naar externe bestanden te verplaatsen om caching te optimaliseren. Het installeren van een plug-in voor caching is ook ontzettend belangrijk. Als je technische kennis hebt is W3 Total Cache een absolute aanrader. Een simpeler alternatief is WP Super Cache. Het gebruik van W3 Total Cache kan nog veel effectiever gemaakt worden door het te integreren met een dienst als CloudFlare en een CDN.

Tip: Zoek hulp van een expert
Zoals je misschien hebt gemerkt zijn sommige aspecten van SEO best wel technisch en ingewikkeld. Daarnaast is het belangrijk om te realiseren dat deze checklist puur bestaat uit algemene richtlijnen. Wil je je website op maat en in aansluiting op jouw doelen laten optimaliseren voor zoekmachines? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en vraag een offerte aan!

4. Titels & Meta

De titel en metadata van je pagina bepalen grotendeels hoe je pagina in zoekmachines zal worden weergegeven. Het kan dus absoluut geen kwaad om daar meer dan voldoende aandacht aan te besteden.

Titels
De titel van je pagina is wat gebruikers bovenaan in hun browser zullen zien en hoe zoekmachines je pagina zullen indexeren. De inhoud van jetag is dus van onschatbare waarde voor je SEO. Over het algemeen hanteren websites in hun titels de structuur ‘Website > Pagina/Berichttitel’. Maar omdat zoekmachines de eerste woorden van je paginatitel veel zwaarder wegen is het omdraaien daarvan een stuk effectiever. Deze post heeft bijvoorbeeld de titel ‘WordPress SEO Checklist 2016 | Frimatek’. Zorg dus dat je in je SEO plugin een goede standaardstructuur instelt voor zowel je pagina’s als je berichten. Uiteraard kun je voor losse pagina’s altijd nog aanpassingen doen. Een goede richtlijn is om ervoor te zorgen dat je titel altijd begint met je focus keyword en eindigt met de naam van je website, om te zorgen voor een herkenningselement. Daarnaast moeten gebruikers uiteraard geneigd raken om op je pagina te klikken.

Meta beschrijvingen
De meta beschrijving van je pagina wordt in zoekmachines weergegeven onder de paginatitel en URL. Wellicht gebruik je al een plug-in die automatisch beschrijvingen voor je genereert of heb je geen beschrijvingen voor je pagina’s. In beide gevallen is het tijd voor verbetering. Een goede meta beschrijving is namelijk altijd handgeschreven. In SEO Ultimate of WordPress SEO by Yoast kun je heel eenvoudig beschrijvingen aan je pagina’s toevoegen. Zorg ervoor dat deze altijd je focus keyword bevatten en daarnaast gebruikers aansporen om te klikken.

Meta keywords
Meta keywords zijn korte sleutelwoorden die je aan een pagina toevoegt. Als je deze gebruikt in je website is het tijd om daarmee te stoppen. Zoekmachines nemen meta keywords namelijk al jaren niet meer mee in hun rangschikking. Het is in plaats daarvan veel beter om je content te optimaliseren voor zoekmachines.

5. Zoekmachines

XML-Sitemaps
XML-Sitemaps zijn sitemaps speciaal gemaakt voor zoekmachines. Je kunt een sitemap aanmaken via SEO Ultimate of WordPress SEO by Yoast (hiervoor een aanrader) of via een aparte plug-in. Door deze sitemap kunnen zoekmachines eenvoudig door je website navigeren. Bij iedere wijziging of nieuwe post wordt de wijziging automatisch doorgegeven aan Google en Bing om een snelle indexatie mogelijk te maken. XML sitemaps moeten niet verward worden met HTML-sitemaps (pagina’s met een overzicht van alle inhoud op de website). Voor grote websites met veel pagina’s op meerdere niveau’s kan een HTML-sitemap overigens nog wel nuttig zijn.

Google & Bing Webmaster Tools
Om zoekmachines toegang te geven tot je XML-sitemap is het verstandig om je aan te melden voor Bing Web master Tools en Google Webmaster Tools. De laatste, ook wel bekend als Google Search Console, biedt ook nog enkele andere handige opties zoals een koppeling met Google Analytics.

6. Off-Site SEO

Het grootste deel van je WordPress SEO doe je natuurlijk binnen je website. Maar ook daarbuiten liggen allerlei mogelijkheden. Interactie met je gebruikers, bijvoorbeeld. Het belang daarvan is enorm groot.

Social Media
De aanwezigheid op social media is erg belangrijk. Als je een blog hebt, is het sowieso belangrijk om op Twitter aanwezig te zijn. Je kunt handmatig je berichten Tweeten of een plug-in zoals WordTwit gebruiken. Ook interactie met je gebruikers is natuurlijk belangrijk. Reageer tijdig op vragen, reacties of opmerkingen. Naast Twitter kunnen andere sociale netwerken natuurlijk ook van grote waarde zijn. Het is belangrijk om goed te onderzoeken waar je publiek zich bevind.

Delen
Als je een blog hebt is het erg belangrijk dat gebruikers de mogelijkheid hebben om je berichten te delen. Die gratis reclame wil je namelijk niet mislopen.

E-mailmarketing
Heb je een nieuwsbrief of ben je van plan die te gaan versturen? Dan is MailChimp veruit de beste optie. Spoor je gebruikers aan om te abonneren op je nieuwsbrief zonder ze lastig te vallen. Op je blog zou een subtiel schermpje van ConvertPlug bijvoorbeeld ideaal kunnen zijn.

7. Resultaten Meten

Google Analytics is veruit de beste tool voor het bijhouden van je bezoekersgegevens. De Google Analytics by Yoast plug-in is een erg eenvoudige manier om Analytics in je WordPress installatie te verwerken. Niet alleen biedt Google Analytics je nuttige informatie over je bezoekers, maar het kan je ook verder helpen met het optimaliseren van je WordPress SEO. Het koppelen van Analytics en Google Search Console is daarbij essentieel. Probeer de data die je tot je beschikking hebt in je voordeel te gebruiken om je rangschikking in zoekmachines verder te verbeteren.

8. Conclusie

Er zijn talloze aspecten van SEO. Dit artikel heeft je een klein overzicht gegeven van de basis van een sterke WordPress SEO. Volg Frimatek op Twitter of Facebook als je op de hoogte wilt blijven van nieuwe artikelen over SEO, WordPress en online marketing.

Heb je aanvullingen, opmerkingen of suggesties voor deze WordPress SEO Checklist? Laat het ons weten!

Wil je de SEO van je WordPress website tot in de details op maat laten optimaliseren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor een offerte.

Deel dit artikel

Over Ons
Frimatek Logo

Frimatek specialiseert zich in webdesign, SEO, online marketing & digitale strategieën. Meer Info »

Laatste Berichten
Blijf op de hoogte

Ontvang een e-mail als er nieuwe artikelen worden gepubliceerd. Onze artikelen gaan over onder andere WordPress, SEO, en online marketing.

Not an Email Forms valid form.
Zoeken